Niniejszy dokument jest przeznaczony przede wszystkim dla członków ruchu Comunione e Liberazione, którzy korzystają z poczty internetowej i listy dyskusyjnej [cl_all] w oparciu o usługi oferowane przez oficjalny serwer Kościoła katolickiego w Polsce "Opoka". Dlatego szczegółowy opis niektórych usług dotyczy tylko tego serwera i tej listy. Niemniej, ogólne zasady obowiązują w całej Sieci. Ponieważ opisane poniżej zagadnienia zapewne nie wyjaśniają wszystkich wątpliwości, dlatego przewidziany jest dalszy rozwój tegoż dokumentu. Autorzy dołożyli wszelkich starań aby poprawnie i logicznie wyjaśnić niektóre problemy oraz w sposób przejrzysty zamieścić na stronie internetowej. Jednakże z wdzięcznością przyjmą wszelkie krytyczne uwagi dotyczące zawartości, sposobu wyjaśnienia, ewentualnych błędów itp. Pytania dotyczące listy dyskusyjnej:
|
Co to jest lista dyskusyjna? Lista dyskusyjna to internetowe forum dyskusyjne, w którym "rozmawia się" poprzez pocztę elektroniczną. Listy dyskusyjne są poświęcone konkretnej tematyce. Mogą być zamknięte (otrzymywać/wysyłać maile mogą tylko osoby wcześniej zapisane) bądź otwarte (dostępne dla wszystkich); moderowane (regulowane) lub nie moderowane. Lista dyskusyjna [cl_all] jest zamkniętą listą, przeznaczoną dla członków ruchu Comunione e Liberazione. |
Jak się zapisać na listę [cl_all]? Lista [cl_all] jest listą zamkniętą. Oznacza to, że zapisać użytkownika na listę może tylko jej owner (właściciel, administrator). Administratorem listy [cl_all] jest koordynator CL na serwerze Opoka. Wystarczy więc napisać do niego maila, a on już dokona zapisu. Większość uczestników ruchu CL, którzy mają założone konta na Opoce, jest od razu zapisywana na tę listę. |
Jak się wypisać z tej listy? Informacja o tym znajduje się w liście powitalnym. Podane jest tam hasło przydzielone użytkownikowi oraz link do strony "Sympa" z informację o liście. Po zalogowaniu się do "Sympa" należy kliknąć na napis "unsubscribe". Może się tak zdarzyć, że nie możesz z tego konta wysłać maila a chcesz się wypisać. Należy wtedy wysłać maila do administratora [cl_all] na adres <cl_all-request@cl.opoka.org.pl> z prośbą do wypisanie z listy ale czy warto się wypisywać? :-) |
Czy muszę być wpisany na listę [cl_all]? Nie, nie musisz. Nie ma takiego obowiązku. Jednakże lista ta została pomyślana jako narzędzie komunikacji pomiędzy wspólnotami CL w Polsce, które są mocno rozsiane po kraju. Na liście tej znajdują się aktualne informacje dotyczące życia ruchu CL w Polsce a także możliwe jest prowadzenie dyskusji na wszystkie tematy dotyczące życia CL. Jak na razie (końcówka roku 2000) ruch na liście nie jest zbyt duży i nie będzie zbytnio obciążał Twojej skrzynki e-mailowej a zawsze będziesz miał dostęp do aktualnych informacji. |
Czy są jakieś ograniczenia na tej liście? Tak są:
|
Mam dokument napisany w MS Wordzie - jak go wysłać na [cl_all]? Po pierwsze zastanów się, czy faktycznie jest konieczne aby wszyscy uczestnicy [cl_all] otrzymali ten dokument. Po drugie (jeśli to konieczne) należy zapisać treść tego dokumentu w standardzie ASCII. W ten sposób zostanie on pozbawiony wszelkiego rodzaju formatowania (wytłuszczeń, kursywy, różnych czcionek itp.) ale zachowa merytoryczną treść. Przede wszystkim zaś będzie znacznie mniejszy ("lżejszy"). Aby w MS Wordzie zapisać plik w standardzie ASCII należy: |
Wysłałem maila na listę [cl_all] i nie doszedł. Dlaczego? Powodów może być kilka. Oto najczęściej spotykane:
|
Czy muszę mieć konto na Opoce, by korzystać z [cl_all]? Nie jest to konieczne. Na listę dyskusyjną koordynator może wpisać każde konto. Jednak warto np. konto firmowe wykorzystać do spraw firmowych, a konto "opokowe" do spraw związanych z CL z kilku powodów, o których tu mowa. |
Czy są jeszcze jakieś inne listy dyskusyjne? Tak, są. W ramach ruchu CL funkcjonuje np. lista cl-diakonia (lista zamknięta, dla członków diakonii), cl-music (zamknięta, dla kolegium redakcyjnego śpiewnika). Można listy tworzyć w zależności od potrzeb. Na serwerze Opoka jest więcej list (różnych instytucji kościelnych; przeważnie są to listy zamknięte). Są także listy dyskusyjne (ponad 30.000) na innych serwerach ale to już zupełnie inna rzecz. |
Jak mogę założyć konto e-mailowe na serwerze "Opoka"? Oficjalny serwer Kościoła katolickiego w Polsce "Opoka" oferuje darmowe konta e-mailowe dla członków różnych instytucji kościelnych. Procedura polega na wypełnieniu formularza i przesłania go do koordynatora diecezjalnego lub koordynatora ruchu. Koordynator - po zatwierdzeniu - przesyła formularz do postmastera "Opoki", a ten zakłada konto w odpowiedniej domenie. Następnie sekretariat Fundacji "Opoka" przesyła listem poleconym potwierdzenie założenia konta z opisem konfiguracji programów pocztowych podając jednocześnie tzw. nazwę użytkownika (username) oraz hasło (password). Dla członków ruchu Comunione e Liberazione jest możliwość założenia konta w domenie @cl.opoka.org.pl. Dlatego, aby założyć konto musisz:
Diecezja: Adres wraz z kodem pocztowym: Telefon służbowy: Telefon domowy: Fax: e-mail dotychczasowy: Proponowana nazwa użytkownika: W domenie: cl.opoka.org.pl Nazwy alternatywne: Uwagi: Imię i nazwisko Odpowiedzialnego |
Mam już konto e-mailowe, czy muszę mieć dodatkowe na "Opoce"? Nie, nie musisz. Możesz też mieć wiele kont e-mailowych. Jednak warto mieć konto na "Opoce" z kilku powodów, o których poniżej. |
Czym się różni konto na "Opoce" od innych kont e-mailowych? Tym, że jest założone na "Opoce" :-) A poważnie, to te pozostałe konta są zazwyczaj związane z wykonywaną dotychczas pracą (tzw. konta firmowe, np. <username@firma.com.pl>) albo są założone na tzw. darmowych serwerach (np. onet.pl, box43.pl, polbox.com, interia.pl itp.), do rzadkości należą np. konta gościnne |
W mojej pracy mam dostęp tylko do stron WWW, czy mogę jakoś korzystać także z poczty? Oczywiście, możesz. Serwer Opoka oferuje taką usługę. Trzeba wejść na stronę Opoki http://www.opoka.org.pl i wybrać link: E-mail przez WWW, (albo od razu wpisać adres strony: http://www.opoka.org.pl/webmail.html) następnie ukaże się okno dialogowe, gdzie trzeba wpisać nazwę użytkownika (username) oraz hasło (password) i zalogować się. Zobaczysz wtedy na ekranie listę oczekujących na przeczytanie Twoich maili (jeśli takowe dostałeś). Możesz je czytać, odpowiadać na nie, pisać nowe, dołączać załączniki czyli możesz korzystać jak z każdego programu pocztowego. |
Czy mogę korzystać z mojego konta na "Opoce" poza granicami Polski? Tak, możesz. W Internecie nie ma większego znaczenia, gdzie znajduje się nadawca a gdzie odbiorca. Musisz tylko w swoim programie do obsługi e-maili wprowadzić odpowiednie dane: Ostatecznie możesz też korzystać z poczty poprzez stronę WWW. |
Czy są jakieś specjalne zasady dotyczące wysyłania e-maili z kont na "Opoce"? Specjalnych zasad nie ma. Obowiązują wszystkie te, które nakazuje netykieta: |
Dostałem maila, w którym jest mnóstwo dziwnych znaczków, np. :-) :-( Co one oznaczają? Są to tzw. uśmieszki (emotikon). W trakcie pisania e-maila czasem trudno jest oddać emocje, dlatego wymyślono prosty sposób na przedstawienie ich. Żeby poprawnie je odczytać należy głowę odwrócić o 90 stopni w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara. :-( smutna twarz :-D uśmiech pełną gębą 8-) uśmiechnięta twarz w okularach <8-) uśmiechnięty Chińczyk w okularach @:-) uśmiechnięty facet w turbanie na głowie :-* przesłany buziak :-P pokazany język |
Moje hasło do konta na "Opoce" jest bardzo trudne do zapamiętania. Czy mogę je jakoś zmienić na łatwiejsze? Hasła do kont na "Opoce" są celowo trudne, ponieważ znacznie zmniejsza to możliwość włamania na serwer. Hasła powinny zawierać małe i duże litery, cyfry i znaki specjalne. Ponadto NIE powinny to być wyrazy ze słownika (ani polskiego ani angielskiego). Jednakże, jeśli zachodzi taka potrzeba, użytkownik może zmienić swoje hasło (z zachowaniem powyższych zasad). Oto instrukcje przekazane przez administratora "Opoki": 1. Należy uruchomić klienta SSH. Darmowy klient jest do pobrania z ftp://ftp.opoka.org.pl/tools/putty.exe 2. Połączyć się z komputerem petrus.opoka.org.pl 3. Po połączeniu podać najpierw dotychczasowe hasło, a później dwa razy nowe. Oto przykładowa sesja: Po zalogowaniu się pojawi się komunikat: (current) UNIX password:
|
Jak znaleźć czyjś adres e-mailowy? Zazwyczaj adresy w domenie cl.opoka.org.pl mają swoje aliasy (inne nazwy tego samego konta) w postaci: <imie.nazwisko@cl.opoka.org.pl> lub <i.nazwisko@cl.opoka.org.pl>. Znając więc czyjeś dane można wysłać mu maila. Można też skorzystać ze strony z adresami [Kontakty] na naszej stronie WWW (http://www.cl.opoka.org.pl) jednak nie wszystkie adresy e-mailowe są tam zamieszczone. Można też skorzystać z głównej strony Opoki (http://www.opoka.org.pl) - i zamieszczonej tam wyszukiwarki. Możliwe jest wyszukanie adresu tylko tych osób, które wcześniej wyraziły zgodę na umieszczenie ich podstawowych danych w bazie teleadresowej "Opoki". |
Czy mogę korzystać z tzw. bezpiecznej poczty przez połączenia szyfrowane? Tak, jest taka możliwość a nawet jest to bardzo wskazane. Poniżej instrukcje przekazana przez administratora "Opoki": Wprowadziliśmy możliwość odczytu poczty poprzez połączenie szyfrowane (SSL) na serwerze petrus.opoka.org.pl. Niestety, nie wszystkie programy pocztowe mają wsparcie dla SSL, ale jeżeli tylko jest taka możliwość, gorąco polecamy aby stosować szyfrowanie połączenia. Program, który na pewno nie ma z tym problemu, to Outlook Express 5.0. Niestety, OE 4.0 ma z tym problemy, aczkolwiek niektóre wersje działaj, dość dobrze. Aby włączyć obsługę SSL w OE należy: Z menu Narzędzie wybrać konta, przejść do zakładki Poczta, kliknąć Właściwości, przejść do zakładki Zaawansowane i włączyć "Ten serwer wymaga bezpiecznego połączenia (SSL)". Numer portu powinien się zmienić na 995. Mamy nadzieję, że to rozwiązanie zwiększy poziom bezpieczeństwa zarówno poczty użytkowników jak i całego serwera. |
Wersja 1.2, listopad 2003 |